Op gang komen

Het was een lekkere training vrijdag, hard werken, maar dat is niet erg. Mijn favoriet, de slee, is weer aan de beurt gekomen. En dat blijft voor mij toch een kick, het is opbouwen, beginnen met twee van die schijven en daarmee over de mat vliegen en vervolgens eindigen met alle schijven, 165 kg in totaal. Daarmee ging ik wel wat langzamer.

Op gang komen

Het is nog wat moeizaam deze week. Ik merk nog de naweeën van de luchtweginfectie in de vorm van moeheid. Ik had een vol geplande week, en dat is niet handig na ziek zijn, maar niet te plannen natuurlijk. De enige sportschoolbezoeken waren op zondag met een Body Balance les en vrijdag met de training van Pedro. Komende week ziet er niet veelbelovend uit, morgen kan ik niet, en maandag en dinsdag sporten? Ik weet niet of ik dat doe.

Nog meer op gang komen

Ik heb een scheurkalender gekocht, van Deargoodmorning. Leuke kalender, met elke dag een opdracht erop. Varieert van: drink twee glazen water tot: sta vijf minuten eerder op en doe twintig jumping jacks. Dat ding hangt naast mijn bureau waar ik elke ochtend zit, dus eitje zou je zeggen. Vandaag heb ik anderhalve week opdrachten zitten bekijken en heb jumping squats, push ups en burpees gedaan. Een getekende smiley whatsappen naar een contact heb ik maar overgeslagen, dan gaat er volgens mij iemand aan mijn voorhoofd voelen.

Inspiratie

Het is wat met dat bloggen, eerst beloof ik voortaan op vrijdag te komen met mijn wekelijkse blog, vervolgens overtreed ik mijn eigen regel zowat elke week. Ik worstel ook enigszins met wat ik wil vertellen over mijn trainingen en voeding. Daarmee moet ik ook weer op gang komen, zo makkelijk als het in het eerste jaar ging, zo lastig gaat het nu. De inspiratie moet weer komen. En dan kunnen het wel eens korte verhalen worden. En heel makkelijk, zonder plaatje.

Over trainingen en goede voornemens

Ik geloof niet echt in goede voornemens bij het begin van een nieuw jaar. Die voornemens moeten ook uitvoerbaar zijn als je bij wijze van spreken op 6 juli begint. Dat moet niet afhankelijk zijn van een willekeurige datum. Pedro vroeg ernaar bij de training en ik zei dus dat ik ze niet had.

Training

De eerste keer in drie weken tijd en het was lekker. Ik had het gemist. Het was een vrij rustige training maar dat kwam ook omdat ik Pedro had gezegd dat ik ziek was geweest. Ik had geen idee wat ik nog zou kunnen met een vrijwel genezen luchtweginfectie. Benen dus. Walking lunges met gewicht, zonder gewicht, squats, sleetje duwen, gelukkig met weinig gewicht. Rondje schouders trainen met gewicht en om het fijn te beëindigen sprintjes op de loopband. En dat lukte ook nog, wel schroefde Pedro de sprintjes terug van 11 naar 10 km omdat ik dreigde van de loopband te lopen. Ik redde het niet helemaal. Na drie kwartier hard werken bleek wel dat ik weer moet gaan opbouwen.

Goede voornemens

evenwichtHalverwege de training kwam ik er achter dat ik toch een goed voornemen had. Ik vertelde Pedro dat ik me had voorgenomen wat minder neurotisch te zijn over de cijfers. Goed idee vond hij. Ik blijf bijhouden wat ik doe, dat vind ik gewoon leuk, kijken hoeveel kilometers ik in het zwembad doorbreng en hoeveel meter ik roei. Dat doe ik al een paar jaar en de verzameling wordt alsmaar groter. Waar ik wel even mee stop is wegen. Het was het afgelopen jaar één grote bron van frustratie, omhoog, omlaag, dan weer boven de 80, dan weer eronder. Even niet. Laat mijn lijf het zelf maar uitwijzen. Ik ga gewoon door met gezond eten en me enigszins aan een aantal calorieën per dag houden, maar ik sla mezelf niet voor het hoofd als dat niet lukt. Ik voel me goed zoals het nu gaat. Eind maart, dan ga ik misschien weer eens op de weegschaal staan en misschien ook niet. En wie heeft er wel goede voornemens?

Jaaroverzicht 2017: op naar 2018

Het jaar in gewicht

Mag daar iets van frustratie in doorklinken? Ja hoor, dat mag. Ik begon 2017 met een gewicht van 78,3 kg. En het hele jaar was mijn streven het onder die 80 kg te houden, dat is niet gelukt. Het hele jaar zweefde mijn gewicht tussen de 80 en 83 kg. Tot op het moment dat ik dermate gefrustreerd raakte dat ik ben gestopt met wegen. Ik weet het dus nu niet. De laatste keer was op 17 november en toen woog ik 81,9 kg. Misschien volgend jaar weer.

kerstkaart2017

Voeding

Zoeken, zoeken, zoeken. Ik wist niet wat ik moest met mijn gewicht en probeerde het door een ander voedingsschema, namelijk van Saintfit. Het hielp wel enigszins, want wat ik hierdoor besefte, was dat ik wellicht gewoon te weinig at, maar ik heb het nog niet helemaal gevonden. Ook ging mijn coach meer uit van vetpercentage dan gewicht en dat percentage ging gestaag omlaag. De periode van ondersteuning is nu afgelopen en ik ben nog aan het dubben of ik volgend jaar doorga, maar dan is het alleen online. Maar ja, de kern is nog altijd, ieder pondje gaat door het mondje. Meer discipline dus, niet te makkelijk denken dat het allemaal wel kan.

Trainingscijfers

In totaal heb ik dit jaar 110 keer in de sportschool gestaan en dat is minder dan vorig jaar, want toen heb ik in totaal 147 keer in de sportschool gestaan. Ik kan wel een paar oorzaken aanwijzen bijvoorbeeld die zweepslag in mijn kuit, toen heeft het wel een paar weken geduurd voordat ik weer voorzichtig ging sporten. En deze maand ging het ook fantastisch. De laatste twee weken van december was ik vrij met plannen om lekker te gaan sporten en toen werd ik ziek. Luchtweginfectie, bijholteontsteking, geloof me, je gaat niet naar de sportschool als je eerst je longen uit je lijf hoest, vervolgens een doos tissues weg niest en tussendoor ook nog voortdurend hoofdpijn hebt. En er zijn ook wel de nodige weken aan te wijzen dat ik weinig heb gesport. Zwemmen was veel minder dit jaar en dat kwam door de 3 1/2 maand durende verbouwing bij Health City, vorig jaar 45 km, dit jaar 27 km. Lopen? Vorig jaar 19 km met intervaltraining erbij, dit jaar door de zweepslag 5 km. Roeien? Ruim gehalveerd, terwijl ik toch het idee had dat ik veel roeide. Cross trainer? 17 km tegen vorig jaar 13 km. Met trainer is het natuurlijk leuker: 36x met trainer, waarvan 12 met Bert en vanaf mei weer met Pedro, 24x. Ik trainde met Pedro bij een andere sportschool, namelijk Skyhealth en daar is ook dat kleine fotootje op mijn kerstkaart gemaakt. Resultaat van sleetje duwen en dat blijf ik toch leuk vinden: 165 kg duwen.

Evenwicht

Wat doe je in voorbereiding op een jaaroverzicht? Je eigen werk doorlezen. Het viel me op dat het heel veel over evenwicht zoeken was en ik ben er nou niet achter of ik dat ook daadwerkelijk gevonden heb. Het was niet alleen op sportgebied, hoewel dat wel een groot deel van het zoeken was. Door blessures moest ik andere dingen zoeken om te doen en daar ben ik eigenlijk nog steeds mee bezig. Ik moet na die zweepslag nog altijd de moed terugvinden om weer op de loopband te gaan staan. Body Balance vind ik nog altijd een fijne les om te doen en doe ik te weinig. Body Step heb ik twee keer gestaan, vervolgens kreeg ik die zweepslag en ben ik niet meer geweest. En ik kreeg de indruk dat ik heel veel bij core training was geweest en dat valt ook tegen. Wellicht een idee om een keer met Pedro over te hebben.

Blogcijfers

Een stuk minder dan vorig jaar, want met dit blog meegeteld zijn het er 48. Mijn plan voor volgend jaar: elke week een blog, of ik nou getraind heb of niet. Vakanties zijn vrij. Een fijn en gezond 2018 toegewenst.

Over vakantieplannen en besneeuwde weken

Het was de laatste week deze week. Twee weken vrij, ik hoef pas 2 januari weer aan het werk en ik had er zin in. Laatste loodjes, nog wat dingen afmaken en opruimen en dan vrij. En toen begon het te sneeuwen…

Training

Dat hield niet over. Ik ben er weinig uit geweest, ben absoluut geen sneeuwfan en zeker geen fan van door de sneeuw heen rommelen om ergens te komen. Zondag hield het dus al op omdat Den Haag gewoon wit was, maandag en dinsdag was het ook niets. Woensdag ben ik nog met het OV gegaan. Pas donderdag was de wereld weer normaal begaanbaar en kon ik de fiets weer pakken. Die avond ben ik naar de sportschool geweest en heb een rondje cardio gedaan en heb gezwommen. Vrijdag had ik weer een training met Pedro en daar had ik wel zin in, maar het was dit keer wel moeizaam. Ik had moeite met squats met een gewicht van 10 kg op mijn schouders. Normaal krijg ik dat toch wel voor elkaar, nu had ik er de grootste moeite mee. Wat ik wel voor elkaar kreeg was de plank, maar daar had ik deze week ook aan gewerkt. Ik zat ruim boven de minuut.

Vakantieplannen

Ik heb mijn vakantieplanning moeten bijstellen. Ik wilde vandaag lekker gaan sporten en deze week kijken of ik minstens drie keer kan. Maar vandaag lukte het al niet. Ik ben zwaar verkouden, kwam met kraakstem en hoestbuien mijn bed uit en hoop maar dat het morgen voorbij is. Dan kan ik tenminste wat doen. Eén goed punt van de training vrijdag: ik realiseerde me dat ik absoluut geen last meer heb van mijn kuiten. Alleen maar mooi, nu kan ik verder opbouwen.

Burpeestand

Ik had me echt serieus voorgenomen niet te zeuren, maar met die sneeuw… Ik heb de telling gestopt bij 25, je kan het ook overdrijven natuurlijk. Nu ook nog even doen natuurlijk.

Over halve trainingen en halfvolle glazen

Mijn hart zat er niet zo in vrijdagochtend. Dat kan misschien liggen aan het feit dat ik nauwelijks buiten al een bui hagel op mijn hoofd kreeg. Ik mopperde dus onderweg over het weer en mijn handschoenen. En ik mopperde tegen Pedro over het weer, was aan het wensen dat het al april was, en zat de halve training te denken dat er een verkoudheid onderweg was. Verschillende oefeningen kwamen dus niet helemaal tot een goed einde, en het was wat minder lekker dan anders. Die plank aan het eind… Pedro heeft gelijk, het zit tussen mijn oren. Plank nr. 1 eindigde na 35 seconden, plank nr. 2 – met de dreiging van een burpee voor elke seconde die ik onder de minuut eindigde – kon ik dus beëindigen met dertien burpees.

Het glas is halfvol

glasBij baantje nr. 10 in het bijna lege zwembad van Health City daagde het bij me. Dat ik kan wensen dat het al april is, en dat ik een winterslaap kan houden, maar allebei zijn onmogelijk en ik moet er dus maar het beste van maken. Eerst nog even januari, februari en maart door. Bij baantje nr. 20 was mijn humeur omgeslagen en besefte ik ook dat ik bij die laatste plank eigenlijk gewoon geen zin meer had. De balans plank – burpees was nog redelijk gebleven, maar meer ook niet. Daar ga ik dus weer op trainen, elke dag. Ik heb twee minuten gehaald, dat moet weer kunnen. En voor de rest lieve lezers, maken we er wat van. Dat glas is niet half leeg, het is half vol. Doen jullie mee?

Goede voornemens

Bij baantje nummer 25 had ik besloten dat ik op de helft van mijn aantal baantjes was en dat ik niet meer zou zeuren. Nou heb ik me dat wel eens vaker voorgenomen en ben ik een typische Nederlander, dus dat zou wel eens moeite kunnen kosten. Een weddenschap dus: vijf burpees voor elke keer dat ik zeur. Met als voorwaarde dat ik helemaal eerlijk ben, anders wordt er natuurlijk geen burpee gedaan. Tot nu toe gaat ie prima. Vijftig baantjes gezwommen, natte en droge sauna gedaan, erwtensoep gegeten, handschoenen gekocht. Vrijdagmiddag boodschappen terwijl geloof ik half Den Haag in die Albert Heijn stond. Vrijdagavond door een nat en later besneeuwd Den Haag naar een toneelvoorstelling gegaan. Niet gezeurd. De stand staat nog op nul. Die plank begin ik op zaterdag weer mee. Het matje ligt klaar.

Foto: Pixabay, CC0 gebruik

Over lange weken en rommelige weekenden

Training

Vorige week had ik mijn blog afgesloten met de mededeling dat ik die vrijdag niet ging trainen, want ik had een afspraak. Nauwelijks had ik mijn blog gepubliceerd toen ik een appje kreeg van de vriendin met wie ik een gezellige dag zou doorbrengen. Ze had last van haar maag en zou niet komen. Wat kan je dan doen? Ik heb Pedro maar geappt of hij nog ruimte voor me had in zijn schema van die vrijdag. Vrijdagmiddag stond ik in de sportschool. En het was lekker, maar hij heeft me goed te pakken genomen. Gelukkig kon ik bij Health City mijn pijnlijke lijf in het zwembad laten rusten. Afgelopen vrijdag was het iets rustiger, maar zaterdag kon ik hem weer een appje sturen: spierpijn.

Rommelig weekend

rommeligDat krijg je dus als je op vrijdag Sint viert met twee goede vriendinnen. Het was al na tien minuten chaos waarin we de grootst mogelijke onzin verkondigden, maar wel reuze gezellig. Vrijdag deed ik dus boodschappen want ze zouden bij mij komen, en kwam er bij thuiskomst achter dat ik toch wel wat dingen was vergeten. Niet getreurd, zaterdag was er een nieuwe kans. Zaterdag: tweede keer boodschappen, ik loop de groenteboer binnen voor in ieder geval bananen, loop met van alles naar buiten en kom er thuis pas achter dat ik – inderdaad – die bananen ben vergeten. Zondagmiddag ging ik dus maar even naar de Appie waar als eerste die bananen in mijn mandje verdwenen met nog wat dingen. Thuis bedenk ik dat ik voor de derde keer wat ben vergeten. Het zal de leeftijd wel zijn. Ik vind het gewoon knap van mezelf.

Coaching

Zaterdagavond was mijn coaching afspraak bij Saintfit. Die coaching gaat goed, ik ben gewend aan het menu, wat er eigenlijk op neer komt dat ik gezond en met mate moet eten. Mijn vetpercentage daalt gestaag. Een gezond vetpercentage ligt voor een vrouw van mijn leeftijd tussen de 30 en 35, vertelt Fit.nl me. Ik begon met 37,75, was bij de tweede afspraak al gedaald naar 36,11 en nu was het 34,2. En wat mijn gewicht betreft, ik heb mijn coach uitgelegd dat ik uitermate gefrustreerd raak van het feit dat ik schommel en boven de 80 blijf. Het resultaat is dat ik nu op de weegschaal ben gaan staan en mijn ogen dicht heb gedaan. Mijn coach weet dus hoeveel ik weeg, ik niet en ik wil het ook niet weten.

Vrijdag

Ik had het gezegd en wilde het ook volhouden. Op vrijdag dat blog publiceren, kunnen je lezers op je rekenen… Twee keer volgehouden, derde keer mislukt. Het is maandagavond en hier gaat ie dan.

Foto: Pixabay, CC0 gebruik

Over een niet zo energieke week

Het kan verkeren. De ene week bruis ik van de energie en ga ik fluitend naar sport. De volgende week ben ik er niet heen te slaan.

Ziek

balansZondag zat ik al enigszins in de lappenmand, maandag heeft dat nog even doorgezet. Hoofdpijn, misselijk, ik heb twee dagen ziek vogeltje gespeeld op de bank. Dat zorgde er wel voor dat ik niet naar de sportschool ben geweest op zondag. Het hielp ook niet dat ik op Twitter vakkundig van sport werd weggeleid. Dinsdag had ik een bestuursvergadering van mijn toneelcluppie, woensdag een repetitie van dat zelfde cluppie, donderdag kwam ik pas weer in de sportschool. Op vrijdag kan ik niet sporten, want ik ga een dagje eropuit met een vriendin.

Volgende week

De week die voor mij dus met ingang van zaterdag begint, dankzij mijn nieuwe blogschema. Zondag ga ik sporten en dit keer laat ik me niet afleiden, vooral ook omdat ik dinsdag ga bowlen en dus niet naar de sportschool kan. Dat gaat dan donderdag weer gebeuren. Vrijdag zie ik Pedro weer en gaan we er weer hard tegenaan.

Gewicht

Het kan me even niet schelen, ik ga niet op die weegschaal staan. Ik zie tegen de jaarwisseling wel weer.

Foto: Pixabay, CC0 gebruik.

Over fijne energie en zwembaden

Energie

energieKen je dat? Van die fijne dagen dat je fluitend uit bed stapt, vervolgens fluitend op de fiets stapt en dan lachend aan het sporten gaat? Fluitend ging niet trouwens, Pedro begon met me moe te maken, en dat lukte hem uitstekend. Mijn tong hing op mijn schoenen aan het eind van de training. Ik had er vanochtend zin, bij trainingen met Pedro gooi ik er meer energie in dan met mijn eigen trainingen en dat is te merken. Met zweet doordrenkte sportkleding is normaal. Na zo’n training moet ik echt wel even bijkomen, een banaantje gaat er dan wel in. Ik heb energie voor tien vandaag en ik weet niet helemaal waar het vandaan komt, maar het is fijn. Het zonnetje schijnt, het is fris en niet koud, het is heerlijk om naar buiten te gaan. Het huishouden roept en wellicht ga ik terugroepen. Wordt het alleen maar beter van.

Zwembad

Het was lang wachten, heel lang. Want begin augustus ging het zwembad dicht met de belofte dat het eind september weer open zou zijn. Dat was dus voordat bleek dat Health City niet zo geweldig plant, want vervolgens werd het eind oktober. Heel optimistisch vertelde iemand bij Health City me dat het ruim ingepland was en dat het zwembad voor eind oktober open zou zijn. Keep on dreaming. Het zwembad is donderdag (15 november) open gegaan, drie en een halve maand na sluiting. Maar vandaag kon ik dus eindelijk weer genieten van het lekkere warme water.

Gewicht

Mijn conclusie – en die van Pedro – na de weging van vandaag: ik ga me voorlopig niet meer wegen. Het viel zo bar tegen dat ik bijna al mijn fijne energie kwijt was. Bijna, gelukkig niet helemaal.

Totaal: 2 jaar, 153 dagen

Over trainen, voeding en bloggen

Trainen

Het zijn rustige weken geweest, de afgelopen weken. Agendatechnisch was ik niet zo handig bezig geweest, dus naast de twee keer met Pedro trainen ben ik nog één keer geweest. Die trainingen met Pedro maakten het wel goed, twee keer hard werken. Vorige week voelde ik me na de training beter dan ik me de hele week had gevoeld. Deze week was het keihard werken en was ik na tien minuten al aan het hijgen. En dan gooit Pedro er gewoon nog een tandje bovenop. Fijn. Na de training ben ik naar Health City gelopen, heb daar nog een kwartier op de cross trainer gelopen en heb een kwartier staan dubben. Zal ik wel, zal ik niet, zal ik wel, zal ik niet. Het is uiteindelijk wel geworden en ik ben dus op de weegschaal gaan staan: 79,9 kg.

Voeding

Het voedingsschema went, en het heeft dus resultaat gehad. Bijkomstigheid is dat ik me er prima bij voel. Ik word er zelfs braaf van. In plaats van gisteravond een patatje te halen toen ik van de jaarlijkse KNVI conferentie terugkwam, ben ik de Albert Heijn binnen gelopen en heb een bak ovengroente en kipfilet gekocht. Het was heerlijk. Afgezien daarvan is het af en toe een beetje rommelig. Ik heb de neiging me door de week keurig netjes overal aan te houden en in het weekend niet echt naar de cijfers te kijken. Daar mag nog een beetje aan gewerkt worden, aangezien mijn weekend standaard drie dagen is.

Bloggen

bloggenVan elke dag naar drie keer in de week en vervolgens naar één keer in de week bloggen. Ik kan dat. En dan ga ik ook nog eens schuiven met de publicatiedag. Dat was heel lang op vrijdag en verschoof toen naar zondag en de laatste weken was het dinsdag of woensdag. Afgelopen maandag was er weer #blogpraat, dit maal over beter bloggen. Daar kwam toch wel uit naar voren dat een vaste publicatiedag misschien wel handiger is, dan kunnen je lezers ergens op rekenen. Daarom ga ik weer naar vrijdagmiddag, mijn trouwe lezers hoeven dan niet meer te twijfelen wanneer dat blog komt ☺.

Totaal: 2 jaar, 146 dagen, 79,9 kg.

Foto: Pixabay, CC0 gebruik

Over voeding en blessures

Blessures

Vorige week zat ik met een pijnlijke rug en een pijnlijke kuit waardoor ik minder makkelijk liep. Die kuit voel ik niet meer en de pijn in mijn rug is gezakt, letterlijk. In het weekend zat het nog in mijn rug, gisteren voelde ik een spier in mijn bil, vandaag zit het in mijn heup. Vrijdag zit het waarschijnlijk in mijn enkel.

Voeding

pijlenHelpt het? Het lijkt te helpen, want ik ben afgevallen. Niet veel, ik weeg nu 80,2 kg, maar alle kleine beetjes helpen. Ook begint het voedingsschema te wennen en hoef ik niet meer elke kruimel bij te houden om te weten dat ik binnen mijn aantal calorieën blijf. Het aantal calorieën is nu wel bijgesteld naar 1700, dus dat wordt ook weer even wennen. Bevalt het? Ja, het is prima te doen. Met een beetje opletten kan ik normaal eten en niet diëten.

Sporten

Door een foutje in mijn eigen planning kon ik deze week niet sporten. Zondag ben ik niet geweest omdat ik ’s middags een afspraak had. Ik dacht, ik ga dinsdag wel. Maar ik was vergeten dat ik vanavond bowlen heb. Morgen toneel. Donderdag kan ik ook niet want ik was dus vergeten dat ik ook dan een afspraak heb. Ik hoef denk ik geen medelijden te verwachten van Pedro. Die zie ik vrijdag weer. Hij is dan fris en fruitig van twee weken vakantie en heeft energie genoeg om er weer fors tegenaan te gaan. Dat gaat wel goed komen.

Totaal: 2 jaar, 136 dagen

Foto: Pixabay, CC0 gebruik