Tegenvallen of meevallen?

Het was deze week een fijne week, drie keer in de sportschool gestaan. Lekkere training gehad met Pedro, waarbij ik aan het eind volslagen leeg was, maar dat gaf niet. Ik vind het niet erg om hard te werken met zo’n training.

Doelstelling

Mijn doel was deze week onder de 80 kg te komen en daarom had ik deze week ook goed op eten en beweging gelet. Het was dus een beetje jammer dat ik het niet haalde en dat ik zelfs was aangekomen. Dan hebben we het over wel drie ons, dus waar hebben we het eigenlijk over? Maar ik had me op afvallen ingesteld en dus verbaasde het me.

Tegenvallen of meevallen?

zenHet is makkelijk tegenvallend resultaat bij afvallen op een taartje teveel te gooien en vervolgens te zeggen dat ik strenger moet zijn voor mezelf. Maar het is nu eerlijk gezegd zo dat ik even niet weet waar het nou aan ligt en dus ook niet weet wat ik nou moet laten. En ik kan me ook rustig afvragen of dit nou tegenvalt of meevalt, geen idee eigenlijk. Feit is dat ik al vanaf het begin van het jaar probeer het ritme te herpakken dat ik twee jaar geleden zo makkelijk onder de knie kreeg. Ligt het antwoord nou in helemaal niets lekkers, of gewoon af en toe wat? Mooie dingen om over te gaan peinzen tijdens de vakantie. Uit ervaring weet ik dat afvallen hard werken is. En ik geloof dat op gewicht blijven even hard werken is. Maar nu eerst even een paar weken zon, zee en zen.

Totaal: 2 jaar, 74 dagen, 81,2 kg

Foto: Pixabay, CC0 gebruik

Over doelen en sleetjes

Doelen

Ik had een doel begin juli, ik wilde eind augustus op 78 kg staan. Nou, dat gaat niet lukken, want dan moet ik nu nog 2,9 kg afvallen. Dat is wat optimistisch in een week tijd. Ik heb het doel bijgesteld naar onder de 80 kg komen. Aanstaande vrijdag is de laatste keer met Pedro voor de vakantie en dan moet dat lukken.

Sleetjes

sleeBij Skyhealth ligt een mat over de hele lengte van de zaal waar ook een slee op staat die heen en weer gesleept en geduwd kan worden. Dat ding kan zwaarder gemaakt worden met gewichten. Ik had al een paar keer die slee geduwd want het is namelijk best wel een leuke training voor kuiten. Vrijdag mocht het ook weer. Ik keek wel even bedenkelijk naar de gewichten, dat was al weer meer dan de vorige keer. Ik keek nog meer bedenkelijk toen Pedro zei dat hij er wel een gewicht bij zou doen. En nog een, en nog een, tot alle gewichten erop lagen. En ik kreeg het van zijn plaats, ik kreeg die hele slee zelfs aan de andere kant van de zaal. Handen op die handvaten, schouders ertussen en duwen maar. Gewichten en slee samen: 165 kg. #trots #warm #zweet #dubbelmijngewicht #roodhoofd #whocares

Sportschool

Sfeer is belangrijk tijdens sport vind ik. Ik heb het bij Health City altijd naar mijn zin gehad, maar dat komt ook door de combinatie. Goede apparatuur, aardig personeel, nette kleedkamers met douches en droge en natte sauna. En natuurlijk het grootste pluspunt van Health City: het zwembad. Nou, de apparatuur en het personeel is er nog steeds, hoewel het personeel wel aardig gewisseld is. Maar het gemis van de kleedkamer met douches en sauna’s weegt zwaar. Ik kom niet graag in die te kleine kleedkamer naast het zwembad. Op de koop toe is het zwembad twee maanden gesloten voor verbouwing. En die combinatie maakt de sportschool op dit moment onder de maat. Dan maakt dat vrijdagse sportuurtje met Pedro bij Skyhealth veel goed, want dat is een stuk leuker, ik haal er veel meer voldoening uit.

Totaal: 2 jaar, 67 dagen, 80,9 kg.

Over calorieën tellen

Bij afvallen is het redelijk eenvoudig: ieder pondje gaat door het mondje zoals een oud-collega altijd zei. Toen ik begon met afvallen wist ik ook wel waar het aan lag: iets te veel pizza’s, afhaalmaaltijden, chips, pinda’s, wijntjes, portjes, kortom: te veel eten. Maar ja, het is allemaal zo lekker. En sporten was toen ook nog niet aan de orde, dus veel verbranden deed ik niet.

Weight Watchers

Hier ben ik wel wat kilo’s mee afgevallen. Weight Watchers werkt met een puntensysteem waarbij je per dag een aantal punten krijgt. Alles wat je eet krijgt een aantal punten. De eerste keer dat ik met het boekje de supermarkt in ging en alles daarin opzocht, schrok ik me te pletter bij sommige dingen. Diepvries kant en klaar maaltijden krijgen bijvoorbeeld enorme puntenaantallen, dat komt voornamelijk door de saus die gebruikt werd.

Calorieën tellen

tellenDrie jaar geleden begon ik weer met afvallen. Ik begon weer aan de Weight Watchers, maar het puntensysteem was veranderd en ik kon er niet meer mee omgaan. Van Pedro kreeg ik voedingsschema’s die ik heel streng aanhield in het begin. En het werkte als een trein. Het hielp dat ik met sport ook fanatieker was geworden en de sportschool niet alleen sponsorde. Door het puntensysteem van de Weight Watchers had ik wel wat kennis opgedaan wat je moet vermijden als je wilt afvallen. Calorieën tellen heb ik eigenlijk nooit gedaan. Tot afgelopen week. Een blogger die ik volg telt fanatiek calorieën en raadde aan om dat te doen. Dus ik had My Fitness Pal gedownload op mijn telefoon. Ik heb het ding na twee dagen er weer af gegooid. Ik werd er zwaar neurotisch van. Ieder hapje apart invoeren en te horen krijgen als ik over het aantal eiwitten of koolhydraten van de dag heen gaat. En dan zien dat je over het aantal calorieën van de dag heengaat, terwijl je het idee hebt, als altijd, dat het best wel goed gaat.

Moraal van het verhaal

Het zal heel veel mensen helpen, dat calorieën tellen, maar mij niet. Het is voor mij gewoon niet goed als ik teveel over afvallen en minder eten ga nadenken, want daar ga ik juist van eten. Ik houd het dus gewoon bij mijn schema’s en mijn eigen ideeën over gezond eten en houd me ver van calorieën tellen.

Totaal: 2 jaar, 60 dagen, 81,1 kg

Foto: Pixabay, CC0 gebruik

Over schoenen en trainingen

Plusjes en minnetjes

gewichtHet pluspunt van deze week: vijf trainingen. Dat krijg ik dus voor elkaar als ik op zondag, dinsdag, donderdag en zaterdag zelf ga trainen en op vrijdag met Pedro werk. Het was niet met opzet, maar kwam agenda technisch gewoon zo uit. Die training met Pedro was zwaar maar echt lekker, met onder andere weer een deadlift. Wel was het uitkijken voor mijn kuiten, want helaas heb ik daar nog steeds last van. En dat is dan meteen het minpunt van deze week. Ik doe tegenwoordig voordat ik met mijn training begin een reeks rekoefeningen puur om beide kuiten weer te trainen. Thuis sta ik regelmatig even op mijn tenen, dat rekt die kuiten ook op.

Schoenen

Ik heb nog geen nieuwe schoenen gekocht maar heb op aanraden van Pedro zooltjes besteld. Dat ga ik eerst proberen, want dat is ietsje goedkoper dan nieuwe schoenen kopen, want die zijn niet slecht. Ik zit er alleen wat te laag in en daardoor zijn misschien de problemen ontstaan. Deze week heb ik weer getraind met mijn oude schoenen en dan is het verschil duidelijk te merken.

Planning

De planning voor komende week is op dinsdag en wellicht donderdag weer te trainen. Voor vrijdag staat er weer een training met Pedro op het programma. Zaterdag wil ik naar Body Balance gaan, dat heb ik afgelopen zaterdag ook gedaan en was erg lekker.

Totaal: 2 jaar, 53 dagen, 81,5 kg

Tekening: Pixabay, CC0 gebruik

Over grenzen

Kuit

Deze week ben ik twee keer zelf wezen trainen, voornamelijk cardio. Vrijdag ben ik weer gaan trainen met Pedro en daar had ik zin in. We zijn nog steeds mijn kuiten aan het trainen. Helaas ging ik bij een looptraining net weer door een grens, want daar was het weer, de pijn in mijn rechterkuit. Ik kreeg er zoveel last van dat we zelfs voortijdig zijn opgehouden en Pedro mijn kuit heeft gemasseerd om hem een beetje los te krijgen. Mijn humeur was dus niet al te geweldig toen ik naar Health City ging. Het werd een beetje beter toen ik op de weegschaal ging staan. Zes ons afgevallen, 81,3 kg, met andere woorden: Pedro mag burpees doen. Maar het was weer fors minder toen ik tot de ontdekking kwam dat ik mijn badpak had vergeten. Geen zwembad dit keer.

Grenzen

schoenenIk dacht dat ik na een aantal jaar intensief sporten toch wel redelijk door had waar mijn grenzen liggen. Maar het blijkt maar weer dat het af en toe erg makkelijk is een grens te overschrijden. De zweepslag in mijn linkerkuit is genezen, daar heb ik geen last meer van, maar die rechterkuit is andere koek en zal ik toch echt moeten trainen. Daar komt bij dat mijn sportschoenen me eigenlijk niet helpen en me nooit helemaal zijn bevallen, ik mis mijn oude Nikes. Vriendin W was daar kort en duidelijk over: cut your losses: nieuwe kopen. Met het aantal uren dat ik in de sportschool doorbreng is het ook wel te rechtvaardigen.

Plannen

Ik ga deze week voorzichtig door met trainen. Met het krachtschema kan ik mijn kuit aardig ontzien, wel ga ik wat extra met die kuit aan de slag, puur om hem te oefenen. Vaag plan voor deze week is wel een dagje vrij nemen en dan wellicht weer eens een sportmassage boeken. Als iemand een goede weet in Den Haag en/of omgeving, mag die het zeggen.

Totaal: 2 jaar, 46 dagen, 81,3 kg.

Foto: Bruno Nascimento op Unsplash

Over voeding, trainen en slapen

smileyHet zal de eerste keer niet zijn, het zal ook de laatste keer niet zijn, maar ik ben vanochtend niet naar de sportschool gegaan. Het streven was er, gisteravond ben ik – met opzet – redelijk op tijd naar bed gegaan. Vanochtend ben ik op tijd eruit gekomen en heb zelfs de wekker gezet. Vervolgens ben ik koffie gaan drinken, heb ontbeten – kwark, bessen, aardbeien, havermout – en heb vervolgens niets gedaan. Om een uur of half elf heb ik besloten om gewoon niet te gaan. Ik had er geen zin in, daar kwam het eigenlijk op neer. En ik weiger me schuldig te gaan voelen.

Training deze week

Afgelopen week ben ik vier keer in de sportschool geweest en komende week wordt het dus drie of misschien zelfs twee keer. Dat ligt er even aan. Morgen gaat die sporttas mee richting werk en daarna ga ik naar de sportschool. Dinsdag ga ik bowlen, woensdag ga ik naar toneel. Dan moet ik er donderdag even over nadenken of ik richting sportschool ga. Dat ligt er helemaal aan hoe ik me tegen die tijd voel. Is het te veel, dan is het teveel. Ik heb mijn ontspanning ook nodig.

Voeding + sport + slapen

Het is niet alleen de sport die voor afvallen zorgt, het is ook de voeding, zoals Pedro altijd zegt. Eén week streng zijn tegen mezelf, een week 1 er tegenaan gooien, zelfs al deed het gemis van fruit pijn, niet teveel tussendoor snoepen, en hop, Ali is 1,2 kg afgevallen. Zorgt ervoor dat ik deze week maar even doorzet, behalve dan met die aardbeien en bessen in mijn kwark. Te lekker. Waar ik ook aan ga werken, of liever gezegd aan ga slapen, zijn mijn slaapuurtjes. Ik slaap de ene nacht ononderbroken, de volgende nacht ben ik er drie keer uit, de nacht daarna lig ik er gewoon te laat in. Het breekt me op aan het eind van de week, dus daar ga ik wat aan doen. Ook daarom had ik vanochtend mijn wekker gezet, op zondag uitslapen betekent steevast zondagavond niet slapen. We zullen het zien aan het eind van de week.

Totaal: 2 jaar, 39 dagen, 81,9 kg. De foto heb ik eerder gebruikt en wel hier.

Over een pilletje motivatie

Mag ik een pilletje motivatie?

pilletjeIk had het erover met vriendin W, dat het na verloop van tijd zo moeilijk is om jezelf te motiveren. Ik ben nu ruim twee jaar bezig met afvallen en ik merk gewoon dat alles wat in het begin weinig moeite was, me nu veel meer moeite kost. Wijntje? Wordt er vaak één of twee extra. Snoepen ’s avonds? Gebeurt ook gewoon. Twee jaar geleden allemaal rigoureus uit mijn menu gesneden, nu er weer langzaam in geslopen. Maar er moet wel wat gebeuren anders blijf ik ronddobberen met een te hoog gewicht waar ik van baal. En jojoën heb ik ook geen zin in.

Blessures

Ik heb de neiging blessures te negeren, maar met de pijnlijke rechterkuit van vrijdag was dat geen optie. Wel probeer ik – ondanks het feit dat het niet helemaal lekker voelt – er doorheen te trainen. Aangepast. De loopband sla ik over. Touwtjespringen heb ik vanochtend geprobeerd, maar ik voel elke sprong, dus dat bleef bij een poging. Maar de crosstrainer werkt en de fiets ook. Want dat zei Pedro ook, dat ik moest blijven fietsen. Dat had ik vrijdag al gedaan, met zere kuit en al. Dus ik heb vandaag een uur in de sportschool gestaan en daarna nog een half uur gezwommen.

Gewicht

Het wordt een obsessie. Ik zie het aan mijn eigen blog waarin ik ongeveer elke week zeur dat het omlaag moet en vervolgens is het weer omhoog. En vrijdag kon het er wel bij, het was weer omhoog. Ik sta nu op 83,1 kg en ik ben het zat. Ik heb vrijdag met Pedro zitten appen en heb besloten om er nu gewoon serieus voor te gaan en niet half, zoals de afgelopen acht maanden. Geen gedoe, gewoon weer week 1. Het knopje is om geloof ik. Komende weken mag ik dat voor mezelf gaan bewijzen. En als iemand motivatietips heeft, ik hoor het graag.

Totaal: 2 jaar, 32 dagen, 83,1 kg.

Foto: Pixabay, CC0 gebruik

Over een zwembad en trainingen

Sportschool

Health City is aan het verbouwen. Ze zijn begonnen met de dames kleedkamer waarvan ik hoop dat die heel mooi wordt, want de dames zijn nu weggestopt naast het zwembad. Enig idee hoe warm het daar kan worden? We kunnen niet naar de sauna, maar dat hoeft ook niet, want het is daar een sauna. In augustus beginnen ze met het zwembad dat dan twee maanden gesloten is. Twee maanden! Dat vind ik dus een opgave, want daar gaat mijn ritueel van sporten en daarna fijn even zwemmen voor de ontspanning.

Trainingen

Het ging lekker deze week. Op zondag heb ik een rondje krachttraining gedaan. Dinsdag was bowlavond, dus ik ben drie rondjes gaan bowlen en ben drie keer daverend verslagen. Donderdag kon ik weer naar de sportschool en heb ik een uitgebreid rondje cardio gedaan, crosstrainer, loopband (kort) en de fiets. Daarna nog een plank gedaan en wat gerekt en gestrekt. Op vrijdag een rondje met Pedro, dacht ik.

Kuitentrubbels

Want vanochtend was geen beste ochtend, het ging allemaal prima tot ik de deur uitging en een pijnscheut in mijn rechterkuit kreeg. Een paar forse pijnscheuten later ben ik maar weer teruggegaan en heb mijn kuit gekoeld en Pedro geappt. Het heeft zijn voordelen een personal trainer te hebben die ook fysiotherapeut is, want hij zei dat hij er wel even naar zou kijken. En dat werkte. Ik was bang ook in die rechterkuit een zweepslag te hebben, maar het bleef bij kramp of iets dergelijks en dat heeft hij eruit gekregen. We hebben daarna gewoon kunnen trainen, maar ik heb alleen maar oefeningen voor het bovenlichaam gedaan. De burpees heb ik overgeslagen, die sparen we op tot volgende keer. Roeien was ook iets te veel belasting voor mijn zere kuiten. Volgende keer is over twee weken, omdat Pedro er volgende week niet is.

Totaal: 2 jaar, 30 dagen

Over gewicht en sport

Het was warm deze week en dat had invloed op mijn slaap. Het is deze week twee keer gebeurd dat ik om 6 uur wakker werd en er maar uit ben gegaan. Op zo’n moment weer in slaap vallen zorgt ervoor dat ik de rest van de dag als een zombie rondloop. Het zorgt er ook voor dat ik rond 3 uur ’s middags zowat in slaap val.

Voeding

Ondanks alle goede voornemens, opletten, minder snoepen, goed eten, is het wat minder goed gegaan deze week. Dat lag onder meer aan het feit dat ik niet aan een enorme reep chocola voorbij ben gelopen en op woensdag meer dan één wijntje heb genomen bij toneel. En er was wel meer deze week. Het bleef niet zonder resultaat, volgende week tien burpees, want ik ben gewoon weer aangekomen, ik zit nu op 82,7 kg. En misschien moet ik die burpees gewoon ook thuis gaan doen, elke keer als ik zondig, wellicht dat ik dan afval.

Gewicht

gewichtWeer gezond, betekent weer trainen. Dus ik ben zondag mijn krachtschema gaan doen en dinsdag heb ik fijn cardio gedaan. Beide keren heb ik het zwembad overgeslagen omdat ik er domweg geen zin in gehad. En beide keren had ik eigenlijk geen zin in trainen en ben ik toch gegaan. Vrijdag weer met Pedro, die – terecht – me op mijn kop gaf toen ik toegaf niet echt opgelet te hebben deze week. Hij traint me, ik moet de rest zelf doen en vooral geen boodschappen gaan doen als ik honger heb. Ik mocht fijn weer dingen gaan doen en onder andere een enorme bokszak van 30 kg omgooien. Ook mocht ik weer sleetje duwen. Dat is bij Sky Health voor iedere trainer wel een hobby, soms gaan ze zelf op dat ding staan, bij mij waren het gewichten die erop lagen.

Beloning

Ik zat mijn sportleggings te bekijken deze week. Die dingen gaan na één keer dragen in de was, omdat ze dan gewoon drijfnat zijn van het zweet, maar daardoor beginnen ze er behoorlijk verwassen uit te zien. Ik ga mezelf dus belonen met nieuwe sportleggings als ik weer onder die 80 kg zit.

Totaal: 2 jaar, 25 dagen

Foto: PIxabay, CC0 gebruik

Uitdaging voor twee dagen: de plank

Noem me gek, ben ik ook. Maar een uitdaging aangaan is af en toe … gek. Als ik dus iets lees over een meneer die elk uur gaat planken, denk ik, dat kan ik ook. Maar niet zoals hij op een werkdag, zo gek ben ik nou ook weer niet. Zaterdag dus, dan heb ik de hele dag voor mezelf en kan ik de avond overslaan, want dan ga ik toch naar toneel. En zondag, want afgezien van sporten ben ik dan toch niets van plan. Wel ben ik van plan elke dag acht planken in de boeken te schrijven.

Zaterdag

yoga matMijn blauwe yoga matje leg ik achter in de woonkamer, daar kan het blijven liggen. Om 10 uur de eerste plank, met gemak. De planken erna met iets minder gemak. Het is belangrijk meteen bij de eerste seconde een goede houding te vinden, anders gaat het moeilijk worden. Ik heb de timer op mijn telefoon ingesteld, en als ik op dat ding kijk als er pas 15 seconden voorbij zijn, gaat het ook moeilijk worden. So far so good, de eerste dag gaat prima. Ongemerkt doe ik negen planken in plaats van acht.

Zondag

Om 10 uur doe ik de eerste plank. Daarna naar sport waar ik een plank doe tijdens coretraining, veertig seconden, twee keer doorgezakt, en twee planken voor het echie. Bij de tweede zak ik bij vijftig seconden door mijn hoeven, ik wijt het aan het feit dat ik al drie kwartier aan het sporten ben. Thuis moet ik mezelf aansporen om de laatste planken nog te doen. En die kosten moeite. Reminder to self: coretraining is geen humor als je al het hele weekend bezig bent je core te trainen.

Het doel

Die uitermate getrainde jonge journalist van Men’s Health die dus elk uur plankte, zakte op dag drie, set vijf door zijn hoeven. Hij wisselde ook nog af met side planks. Ik dus niet. Een gewone plank is al genoeg uitdaging. Mijn doel was uit te zoeken waar mijn grens lag, waar zou ik door mijn hoeven zakken? Minder getraind dan deze ongeveer 25 jaar jongere Men’s Health meneer, schatte ik in dat ik op het eind van de zaterdag de eerste mislukking kon boeken. Dat viel mee, die laatste op zaterdag was moeilijk, maar ik redde het wel. Op zondag gingen de eerste twee nog wel, maar na mijn sportuurtje moest ik mezelf behoorlijk aansporen om het te halen. Ik zakte bij de een-na-laatste na 44 seconden op mijn mooie blauwe yoga matje. En de laatste plank duurde 46 seconden. Resultaat van een weekend uitdaging: zeventien planken, waarvan veertien van een minuut, en drie minder dan een minuut. Oh en laat ik die spierpijn in mijn core vooral niet vergeten. En die spierpijn in mijn benen, want oh boy, die span je ook aan. Herinner me er de volgende keer aan dat een plank eigenlijk gewoon niet leuk is.