Handdoek in de ring

Ik heb het er vandaag even bij laten zitten. Zondag op maandag ben ik rond 4 uur ‘s nachts in slaap gevallen, na uren woelen, naar de wc gaan, water drinken en naar de saaie wereld buiten kijken. Uiteindelijk heb ik de wekker uitgezet. Dat zou niets meer worden na drie uurtjes slaap. Vannacht viel ik om half 3 in slaap, na uren woelen, beetje water drinken, paar bessen eten, naar buiten naar de saaie wereld kijken. Toen heb ik de wekker maar verzet. Uiteindelijk heb ik me vanochtend zelfs naar buiten gesleept en heb ik het Zuiderpark mijn sportroutines gedaan. Het was zelfs lekker, helemaal niet warm, prima weer voor sport. Vanmiddag heb ik een powernapje van een half uur gedaan omdat ik niet meer uit mijn ogen kon kijken van moeheid. En ik heb de handdoek in de ring gegooid en vier uur vrij geboekt. Het lukte gewoon niet meer, ik kon me niet concentreren, ik had er geen zin in en ik dacht, morgen beter. Dus hier zit ik, om vier uur ‘s middags en ik schrijf mijn blog. Een heel korte dit keer. Met een handdoek.

handdoek
Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay

Over zwemmen

Vandaag was het zover, ik mocht weer gaan zwemmen. Drie en een halve maand geen zwembad. Health City was helemaal open, inclusief zwembad, kleedkamers, douches en sauna. En ik heb genoten. Het zwembad was rustig, ik heb de meeste tijd in mijn lievelingsbaan gelegen, namelijk de tweede baan. Maximaal mogen er veertien mensen in het zwembad, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.

zwemmen

Deze foto heb ik eerder gebruikt op mijn andere blog, namelijk voor het eerst hier, in een #WOT over alleen zijn en voor de tweede keer hier, in een #WOT over het zwembad. Ook heb ik hem hier gebruikt, in een #WOT over water. De laatste keer dat ik hem heb gebruikt is bij mijn blog over flex zwemmen. De Afbeelding is van Stefan Kuhn via Pixabay.

Zen en zwemmen

Ik had het gemist, gewoon lekker in het zwembad hangen, baantjes trekken, onthouden hoeveel baantjes het waren, onderweg bedenken wat op mijn boodschappenlijstje moet. Ook bedenken dat ik een paar dingen voor het werk moet regelen en dat het eigenlijk vandaag moet. Maar ik log toch nog in vanmiddag voor een vrijmibo en pubquiz op Teams, dus het komt goed. Ik had me van tevoren verheugd op een enorm aantal baantjes en minstens een uur in het zwembad, maar ja, ik was ook bij Pedro geweest die me behoorlijk heeft afgebeuld. Na 36 baantjes kwam de man met de hamer en sloeg overal zo hard tegenaan dat de moeheid toesloeg. Ik had vannacht ook slecht geslapen, dus dat zal ook mee hebben geholpen. Volgende keer weer. Vandaag was het in ieder geval heerlijk.

Welterusten voor vandaag

Bestaat er zoiets als te vast slapen? Vast wel, ik werd vanochtend wakker, ben normaal al goed in snoozen, nu slaagde ik daar gewoon drie kwartier lang in. Toen was ik wakker genoeg voor koffie, maar zeker niet wakker genoeg om even het Zuiderpark in te gaan. Morgen beter. Als het tenminste niet regent, want het weerbericht is niet gunstig. Energieniveau is laag.

slapen

Werk

Pas in de middag lukte het een beetje, het werk. En dat was maar goed ook, want ik wilde nog wat dingen afmaken. Maar ja, dat ik zo laat op gang kwam, had ook weer tot gevolg dat ik langer doorging dan ik wilde. En slaperig ben ik nog steeds. Ik doe het maar rustig aan de rest van de middag. Ik had me heel geïnteresseerd ingeschreven voor een webinar vanavond over eerlijk en groen uit de crisis. Daar ga ik nog even over nadenken. Verder heb ik het vermoeden dat het goed voor me zal zijn als ik weer in een kantoorritme zit. Half juli mogen we weer terug naar kantoor, het is geloof ik wel de bedoeling dat we niet met zijn allen tegelijk daar zitten.

Rust

Voor de rest van de dag rust. Even niet te veel. Boek erbij, bak thee erbij. Afsluiting. Vanavond lekker vroeg slapen. Tot morgen mensen.

En hier is het weerbericht van zaterdag

Zaterdag

Het weerbericht geeft in de ochtend slaapweer, mede veroorzaakt door wakker liggen door het warme weer. Om twee uur ‘s nachts gingen pas de ogen toe. De zon slaat weer toe en zorgt voor een redelijk warme ochtend. Raadpleging van Buienradar zorgt ervoor dat in de ochtend de boodschappen worden binnengehaald. Pas in de middag wordt regen verwacht. Dat in de middag de fiets toch nat wordt, komt omdat er pakjes moeten worden opgehaald. Daarna is het krantleesweer. Wolken, af en toe regen, een windje, mede veroorzaakt door een grote ventilator. De temperatuur in de kamer daalt tot 26,5 graden. En dat rond 4 uur ‘s middags. Donkere wolken trekken voorbij.

Tussendoor

Ik heb tegenwoordig naast de zaterdag editie van de Volkskrant ook de zaterdagkrant van het Financieele Dagblad. Ook die heeft een magazine. Het zorgt voor veel leesvoer, maar dat mag op zaterdag. Eerst het magazine van de Volkskrant, vervolgens de krant zelf, de krant van het FD, het magazine van de FD, de zaterdagbijlage van de Volkskrant en dan de wetenschaps- en boekenbijlage. Dan ben ik wel uitgelezen geloof ik.

Avondvoorspelling

Het regent. Ja, een beetje verbazing, want natuurlijk willen we geen regen. Maar eigenlijk wel, want Nederland wil graag vocht opnemen en dat lukt niet met deze plotselinge snelle regenbuitjes, eigenlijk moet het dagen aaneen dreutelen. Is dat een woord? Als het een woord is, is het wel een mooi woord. En lieve mensen, de avondvoorspelling is ook Harry Potter and the Chamber of Secrets, want uw ondergetekende is net weer een Harry marathon begonnen. Alleen maar een goed idee met de weersvoorspellingen, Buienradar zegt dat het allemaal wel meevalt voor vanavond, alle regen trekt naar het noorden, dus die film komt wel goed. Een goede avond lezers.

Op een mooie zonnige dag

Is er verbetering? Nou, in het weer in ieder geval, mijn energieniveau blijft wat laag. Het weer was vandaag zo extreem zonnig dat ik mijn activiteiten er ook maar op heb aangepast. Vanochtend heb ik gewerkt, vanmiddag heb ik wat dingen afgemaakt en voor de rest gewoon goed voor mezelf gezorgd. Mijn laptop vond op een gegeven moment dat hij maar moest gaan updaten en dat had ik ongeveer twee minuten voor die overnieuw zou opstarten in de gaten. En dan moet je snel zijn met allerlei dingen afsluiten. Die critical update die al een week niet lukt, was het trouwens niet. Die stond nog steeds open na opnieuw opstarten. Morgen op kantoor maar proberen.

energieniveau
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Het plan

Morgen wil ik vroeg naar kantoor, om de warmte een beetje voor te zijn. Er zijn een aantal dingen die ik in de bibliotheek moet opzoeken en doorsturen naar mijn klantjes. Daarna denk ik dat ik maar een middagje vrij neem, al was het alleen maar om ergens in de schaduw te gaan liggen. Mijn energieniveau is de hele week al niet optimaal, even uitrusten is goed. Volgende week is er weer een week. Vanavond nog de gebeurtenis van de week, namelijk de laatste persconferentie van premier Rutte vóór de zomervakantie, waar we zullen horen van welke restricties we bevrijd worden. Ik mag in ieder geval weer naar de sportschool vanaf 1 juli.

De dag zou beter kunnen zijn

Je hebt van die dagen dat je beter in bed kan blijven liggen. Het lukte vannacht niet echt om in slaap te vallen en toen ik eenmaal sliep was dat heel onrustig. Op tijd wakker worden lukte me niet. Dat heb je als je om zes uur wakker word en dan vervolgens weer in slaap valt. Als een zombie ben je dan. Met moeite sleepte ik me de deur uit en ging naar het Zuiderpark. Rondje sport, even bewegen, even fietsen, even tegen iemand aan kletsen die me vragen stelde over mijn weerstandsbanden en mijn elastiek. Ik knapte er van op. Het energieniveau was er nog niet helemaal, maar ik was hoopvol. Toen aan het werk, en dat was pech, want een aangekondigde update van een applicatie wilde niet vanzelf, dus ik moest bellen. Ik hing vervolgens een kwartier aan de telefoon met iemand van ICT die mijn laptop overnam, dolblij was met mijn kabel-internetverbinding en het voor me regelde. Jawel, aan het werk. En daar zakte het in, want het was vandaag allemaal gedoe van dingen verbeteren, uitzoeken en rommelen. Ik heb het op een gegeven moment opgegeven. Het is de joker voor vandaag. En nee, het is niet mijn kortste blog ooit, maar het is wel een hele korte. Morgen beter.

Het wordt weer een korte

Ik zit nog steeds in die flow van elke dag bloggen en bij mijn dagindeling hou ik er rekening mee. Als ik dus weet dat ik naar een vriendin om met zijn tweeën op anderhalve meter afstand films te kijken, schrijf ik vroeg. Dikke kans namelijk dat ik niet voor 12 uur vannacht thuis ben.

Waar haal ik inspiratie vandaan?

Nou, onder andere van dat bericht dat ik uit een nieuwsbrief van Women’s Health haalde, waarom ik zou moeten zwemmen: omdat mijn lichaam beter herstelt na een training. Iets waarvoor ik het al jaren gebruikte. Training bij Pedro en helemaal moe getraind naar Health City lopen om daar het zwembad in te duiken. Heerlijk, al is het maar 20 baantjes. Voordat alle sportscholen dicht gingen had ik al tijden mijn minimum op 20 baantjes gezet en ging ik dat zelfs verzetten naar 30 baantjes. Deze week heb ik geïnformeerd bij Health City hoe het zit met het zwembad, maar helaas wisten ze dat nog niet. Ik kijk het dus even aan, en als het bad niet open gaat, ga ik toch maar eens in een gemeentebad kijken.

Nuttige boeken

Vanochtend vroeg kreeg ik een enthousiaste vriendin aan de telefoon die al een tijdje bezig was met aangepaste menu’s. Haar man moet namelijk afvallen. Zij vindt het een bijkomend voordeel dat ze door zijn menu ook afvalt. En zij gebruikt een boek van Yvonne Lemmers, Grip op koolhydraten. Nou geloof ik niet zo in allergie of overgevoeligheid voor koolhydraten, zoals mevrouw Lemmers stelt op de achterflap van haar boek, maar ik vind het de moeite waard om door te nemen. Kijken of dat werkt, naast mezelf een schop geven. Uiteindelijk wil ik gewoon gezond en lekker blijven eten. Diëten werkt niet voor me, dan blijf ik voortdurend aan eten denken. Morgen weer verder.

Een vreemde dag

Het begon al niet zo goed vannacht. Het was moeilijk in slaap te komen, en toen die wekker om half 8 ging, was ik niet blij. Het fietstochtje naar De Lier was wel lekker. Fris windje, nog niet zo warm, heerlijk. De sport bij Pedro was ook lekker, hard werken, en heerlijk mijn best doen. Nat van het zweet weer weggaan en het stuk naar Den Haag terug fietsen. Dan is die douche daarna serieus ontzettend lekker.
Vanmiddag was het andere koek, want mijn halfjaarlijkse controle was weer aan de beurt, dit maal in het Westeinde ziekenhuis. En daar was het vol met controles. Desinfectie aan het begin, temperatuur meten die sowieso laag was omdat ik er heen was gefietst en vervolgens wachten. Eerst bij de CT scan waar twee mensen voorgingen, vervolgens bij het bloedprikken waar heel veel mensen voorgingen en ik uiteindelijk bijna een half uur zat te wachten.

En nu?

De dag vooral rustig afsluiten, boek erbij, iets lekkers te drinken en rust. Want door die weinige slaap van vannacht ben ik eigenlijk gewoon moe en wordt het vandaag een korte blog.

Het eeuwig durende dilemma

Ga ik of ga ik niet op die weegschaal staan? Mijn gewicht is nog steeds een probleem. Eens in de week, op dinsdag sta ik op de weegschaal, gisteren was ik het vergeten, dus ik stond vandaag op dat ding. En schrok me rot. Na een leuk begin, anderhalve kg afgevallen, zat het er nu dubbel en dwars weer bij. Je hebt wijsheid en je hebt wijsheid, maar ik weet ook dat het er alleen maar afgaat als ik wat strenger voor mezelf ben. En ophoud met het smoesje dat ik te weinig beweeg, dat doe ik zelf namelijk en kan ik zelf wat aan doen.

Niet streng zijn voor mezelf

Ja, dat argument heb ik wel eens gebruikt, het probleem is, daardoor blijf ik er weinig aan doen. Wil ik afvallen? Dan zal ik er moeite voor moeten doen. Weer terugkijken naar vijf jaar geleden – oh help, al vijf jaar geleden – en dat eetpatroon weer aan gaan houden. De reden dat ik dat niet doe, is omdat het vrij streng was. Een geleidelijke overstap is voor nu een goed plan vind ik. Die eerste week van dat andere eetpatroon was zonder fruit, ik maak dus nu gewoon mijn fruit op en ga voor de rest wel weer anders eten. Het heeft in ieder geval geen zin te blijven rommelen in de marge, want dat heb ik al bewezen, het werkt niet. En zoals een Facebook vriend vertelde, die wel aan het afvallen is, het moet wel een ferm voornemen zijn. Dat ontbreekt er bij aan, volgens mij, dat ferme. Dat moet ik toch maar eens omarmen.

Gezondheid

Ik kreeg deze week een sms-je van het ziekenhuis, want ik heb deze week weer een afspraak, ditmaal voor bloedprikken en een CT-scan, dit voor controle van de darmkanker. Nou vrees ik niets, want ik denk dat het goed zit, maar ik mag wel alleen dit keer. Vanwege de corona-maatregelen mag vaste gezelschap vriendin Janny niet meer naar het ziekenhuis. Vrijdagmiddag dus een tochtje in mijn eentje naar het Westeinde ziekenhuis.

Kampioen zitten

Dat zijn wij Nederlanders op kantoor. Met name in de ochtend zijn we niet in beweging te krijgen. Dat bericht las ik vanochtend zittend aan mijn bureau op kantoor. Hoe ironisch. Maar het raakte me wel. Misschien wel omdat ik om de een of andere reden de laatste dagen een beetje last heb van mijn lijf. Pijnlijke spieren – iets te hard getraind misschien – pijnlijke benen, iets te veel gecomputerd, dus pijnlijke armen. En ik probeerde er vandaag dus wat aan te doen. Nou was het vandaag één van de weinige keren dat ik op kantoor was de laatste weken, dus beweging had ik. Dertien km heen en dertien km terug fietsen. Maar mijn stabureau bleek tot mijn verrassing ook geen uitkomst te bieden, omdat het om de afwisseling gaat.

bureaustoel
Afbeelding van Biju Toha via Pixabay

Wat kan ik dan doen?

Twee keer dertien km fietsen dus. En vanmiddag heb ik iets drastisch gedaan. Ook omdat het artikel vertelde dat je om de 30 minuten in beweging moet komen. Ik heb de stopwatch op mijn telefoon op 30 minuten gezet en met mezelf afgesproken dat ik opsta als dat ding gaat. Even naar de wc, even thee zetten, een appeltje eten, naar buiten kijken en me afvragen wie in de buurt een enorme stapel dozen heeft besteld die nu allemaal bezorgd worden. Opstaan en bewegen en ik denk dat ik dat morgen ook weer ga doen.

Kom in beweging

Sport helpt maar ten dele volgens weer een ander bericht. De gemiddelde Nederlander zit zo’n tien uur per dag. Je kan squats doen. In feite is opstaan van je stoel al een squat, maar dan moet je niet de leuningen gebruiken. En daar hebben we Arie Boomsma weer, die vrolijk zegt dat je dat gewoon twaalf keer moet doen. Ja Arie. Dippen op een stoel. Van je stoel afschuiven, je achterwerk tegen de rand van de stoel, handen op de stoel en dan naar beneden met je achterwerk. Nuttige tip: neem vooral een stoel zonder wieltjes. Nog eentje van Arie: de splitsquat: één voet achter je op de bank, en vervolgens naar beneden. Wissel na zes keer van been. Ik heb hem zelf nog niet geprobeerd.
Plan je bewegingsmomenten, want gewoontes kweken is moeilijk. Doe bijvoorbeeld een wall sit als je toch je tanden poetst. Ga wandelen na de lunch. Allemaal dingen die me hopelijk gaan helpen met mijn pijnlijke lijf. En ik denk dat ik nu opsta en de roti van gisteren ga opwarmen.