Arendsoog en Witte Veder van J. Nowee (boekbespreking)

Ik was er gek op in mijn jeugd en heb ze volgens mij ook vrijwel allemaal gelezen. En ik kwam ze weer tegen, de Arendsoog boeken en heb de eerste twee weer gelezen.

De boeken

arendsoog Het eerste deel van de serie, Arendsoog is door Jan Nowee geschreven in 1935, omdat hij ontdekte dat er behoefte was aan boeken over het Wilde Westen. Het verhaal gaat over Bob Stanhope, een jongeman in Arizona die op een ranch woont met zijn moeder en zijn zus. Zijn vader is gestorven bij een overval op de ranch, en dat zorgt ervoor dat hij zijn leven gaat wijden aan de bestrijding van misdaad. Hij wordt gesteund door zijn vriend Witte Veder, een jonge indiaan, de hoofdpersoon uit het volgende deel, Witte Veder. witte vederDe boeken, alle 63, 64 of 65 –  mijn bronnen verschillen van mening – zijn een soort detectives die in het Wilde Westen spelen. Het gaat meestal om een zaak die de politie niet opgelost krijgt, waarna Arendsoog het overneemt en met zijn vriend Witte Veder de zaak oplost. Jan Nowee begon in 1935 met het schrijven van de boeken, maar overleed plotseling in 1958 toen hij bezig was met het twintigste boek. Zijn zoon Paul Nowee maakte dat boek af en ging verder met de serie. Het wonderlijke ervan is dat de boeken een uitgesproken Amerikaans karakter hebben en geen van beide schrijvers ooit in Amerika is geweest. Sterker nog, ik kreeg als kind de indruk dat de boeken vertaald waren uit het Engels.

Wat vind ik ervan?

Ik denk dat ik tussen de 10 en 15 was toen ik ze las en ik heb toen blijkbaar vrolijk over alle doden heen gelezen, want er vallen er wel wat. In elk boek komen gevechten voor, ontvoeringen, veediefstallen. Ik kan me wel voorstellen dat ik ze toen spannend vond. Het kromme taaltje van Witte Veder heb ik met verbazing en een tikkeltje ergernis zitten lezen. En wat ik helemaal was vergeten is het christelijke karakter van de boeken. Jan Nowee was katholiek en de katholieke kerk speelde een grote rol in de boeken. Pater Boyle was in de eerste twee boeken de pater van de familie en speelde een belangrijke rol in de kerstening van de indianen. Ik merkte wel dat ik de boeken anders las. Vroeger las ik alles wat los en vast zat en daardoor ben ik wel wat dingen vergeten uit deze boeken. Maar het was nog steeds spannend. Deze twee kwam ik toevallig tegen in een mini-bibliotheek, maar ik ga de rest niet zoeken. Het is wel goed na twee delen.

Arendsoog / J. Nowee. 29ste dr. ‘s-Hertogenbosch: Malmberg.
Witte Veder / J. Nowee. 27ste dr. ‘s-Hertogenbosch: Malmberg.

2 gedachten over “Arendsoog en Witte Veder van J. Nowee (boekbespreking)

1. Ooooooooooh, de teleurstelling van een droom uit de jeugd. Die schok die je hier beschrijft van de kromme taal en het zwaar christelijke, heb ik ooit gehad. Al weer wat jaren terug. Als kind zijn dat zaken die niet opvallen want toen beleefde ik ook alleen maar het avontuur zelf. Nu weet ik wel anders en kan het weer meer lezen zoals ik als kind gedaan heb en over die ergerlijkheden heenlezen. Maar jammer blijft het wel want zoals vroeger wordt de beleving nooit meer.

2. Ik mocht als tiener extra veel boeken lenen op dinsdag en vrijdag als de bibliotheek open was en 1 zomer lang las ik alle 60+ boeken van Arendsoog. Ik verslond ze eigenlijk en ik heb hele fijne herinneringen aan buiten in het zonnetje zitten terwijl ik boek na boek las.

De schok die jij beschrijft (en Niek) die had ik dus een paar jaar geleden ook. Kromme en simplistische taal, moralisme van hier tot ginder en verschrikkelijke stereotypen die de boeken anno nu volledig onleesbaar maken. Tenminste, voor mij dan.

Sommige dingen moet je echt in je herinneringen laten ….