Doelgroep, doelgroep, doelgroep

De week begint goed, namelijk met het lezen van een blog van Elja over Instagram en je doelgroep. Mooi, dacht deze hobbyist, hoe ver kom ik daarmee? Als je, zoals ik, je Instagram puur voor de lol gebruikt en af en toe je blog wil promoten, kan dat aardig wat moeite kosten.

Wat is mijn doel?

Wat wil ik met Instagram? Foto’s bekijken. Mensen volgen die ik interessant vind en dat kan heel breed zijn. Ik volg vrienden, maar ook fotografen zoals William Rutten, sportmensen zoals Arie Boomsma, maar ook trainers die ik ken van Sky Health, dat ik ook weer volg. Ik volg acteurs en actrices, (Haagse) politici, maar ook minibiebs. En natuurlijk ook boekbloggers want die zijn vaak ook boekstagrammers. Maar ik maak zelf ook foto’s, en dat kan ook heel breed zijn, planten, boeken, straatschilderingen, haakwerkjes, sportfoto’s, uitzichten, #cloudporn, minibiebs, noem het maar op. Het is bij mij vooral leuk, vind ik zelf. Als ik een bedrijf zou zijn, had ik een probleem. Het algoritme van Instagram probeert te bepalen wat voor mij belangrijk is, en dat is met zo’n brede belangstelling knap lastig in een veld met miljoenen Instagramgebruikers.

social media

Doelgroep

Vandaar de nadruk die Elja legt op de doelgroep. Bepaal wat je doelgroep is. Dus bijvoorbeeld als ik mijn blog wil promoten. Dat heb ik onder andere gedaan met mijn 500ste blog en met de laatste aflevering uit de serie minibiebs. Dankzij een eerdere tip van Elja kan ik statistieken bekijken op Instagram en zie je ook hoeveel profielbezoeken er volgen op die hoopvolle kreet link in bio. Dat zijn er niet veel en het wisselt heel erg. Want bij sommige denk ik, waarom is er geen profielbezoek en bij andere juist wel. Maar dan zie je dus ook dat bij mijn blog hetzelfde aan de hand is. Heel brede belangstelling, waarbij sommige blogs, zoals die bespreking van Lampje heel veel worden gelezen, en andere juist niet.

Promotie

Daar heb ik het wel eens eerder over gehad, en het komt erop neer dat ik daar tijd voor moet nemen en dat niet doe. Door mijn werkbezigheden die totaal niets met social media te maken hebben en mijn privĂ© bezigheden vergeet ik het vaak gewoon. Instagram is gekoppeld aan Twitter en foto’s komen dus op beide kanalen terecht. Mijn blogs zet ik ook op Facebook. Wat ik zou kunnen uitzoeken is of het helpt als ik bijvoorbeeld alleen mijn boekenblogs ook op Instagram plaats. De feestblogs mogen dan uitzondering zijn. Nummer 300 op mijn andere blog komt er namelijk ook aan. Kijk! Er is een plan!

2 gedachten over “Doelgroep, doelgroep, doelgroep

  1. Dat je niet heel veel moeite steekt in het promoten van je blog(s) kan ik me goed voorstellen. Ik doe het met mijn blog helemaal niet. Ik weet dat slechts een handjevol mensen ze bekijken en dat zijn precies de mensen die me ook na staan dus meer hoeft niet. Maar als je echt meer bezoekers wil hebben, vrees ik dat je er tijd in moet steken. Succes.

  2. Net als Niek doe ik er ook weinig aan. Probleem is daarbij ook dat Blogger ingewikkeld is als je een ruime belangstelling hebt. Vandaar 3 verschillende blogs. Waarvan ik alleen het boekenblog probeer te promoten via links op Goodreads, Hebban, Pinterest, Twitter en Facebook. Instagram heb ik niet. Daarom kan ik de links van jou die op Twitter verschijnen ook niet bekijken. Ik heb geen zin om meer tijd te steken in promoten. Mijn boekrecensies verschijnen ook meestal op de recensiesite van De Leesclub van Alles en bij de eraan gelieerde verkoopsite van Bazarow. Ik verdien er allemaal niets aan, maar mijn belangrijkste drijfveer blijft boeken en schrijvers onder de aandacht brengen die ik de moeite waard vind. De andere blogs, over wandelen, en over musea, films, WOT, spelen met taal e.d. zijn vooral voor mijn eigen plezier van het schrijven. Voor mij geldt dat het plezier dat ik er zelf aan beleef voorop moet staan. Hoe is dat voor jou?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *