Spieren: #WOT deel 15

In het zwembad gaf ik vandaag mijn spieren wat rust. Meestal zak ik na een training behoorlijk moe in het water en heb ik twee tot drie baantjes nodig om weer wat bij te komen. De #WOT van deze week: spieren.

Spieren zorgen ervoor, samen met de botten, dat we allerlei houdingen kunnen aannemen en dat we kunnen bewegen. Spieren zijn langgerekte bundels van elastische vezels. Een spier zit aan twee kanten vast: aan een bot, aan een pees die weer aan een bot vastzit, of aan ander weefsel (bijvoorbeeld huidweefsel).

Ik vind sporten tegenwoordig heerlijk, maar een gevolg van fanatiek sporten is af en toe ook spierpijn. Na een stevige training is het wel eens mis. Mijn beide kuiten protesteren vaak luidruchtig. Een spier in mijn schouder kreunde vandaag toen ik mijn shirt na de training uittrok. Als ik mijn linkerbeen strek en naar binnen draai, krijg ik een pijnscheut van een spiertje in mijn hiel. De beklemde zenuw in mijn nek heeft interessante sessies bij de fysiotherapeut opgeleverd die mijn nek heeft gekraakt. De nekspieren blijven wat gevoelig. Sinds een groepsles Body Combat heb ik een spier in mijn bovenarm die af en toe opspeelt. Midden in een training protesteerde een spier in mijn rechter bovenbeen dusdanig dat mijn trainer dat meteen onder handen heeft genomen. Gelukkig is hij ook fysiotherapeut en kon hij het snel verhelpen.

Leer ik hiervan? In ieder geval dat zwemmen, en een warme douche of de sauna na het sporten echt wel helpt. Een beetje spierpijn gaat me er niet van weerhouden om verder te sporten. De #WOT heeft me wel op een idee gebracht. Eens even kijken waar ik hier in Den Haag een sportmasseur kan vinden.

Iedere donderdag publiceert @drspee een woord waar je over mee kunt bloggen, vloggen, ploggen of op een andere manier kunt meedoen. WOT betekent Write on Thursday. Het woord van deze week staat hier.

1 gedachte op “Spieren: #WOT deel 15

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *