E-books en DRM: frustratie

Mijn werk was vroeger zo eenvoudig. Bestel een boek voor je baas, vind het op een site, betaal het, het boek wordt in een envelop gestopt en naar je opgestuurd en klaar ben je.

Dat werkt dus niet zo als je alleen maar een e-pub versie van het boek kan vinden, zoals in mijn geval. Eenvoudig zou je denken. Alleen: bij aankoop merk ik dat er Adobe DRM op zit. Dat moet geen probleem zijn, want mijn baas heeft een Nook e-reader en heeft vast wel een Adobe ID. Ja, inderdaad, en hij belooft het te sturen. Maar ik werk niet op vrijdag en zie mijn baas pas maandag weer waarop hij weer belooft het te sturen. Dat zou hij vrijdag al doen, maar toen is hij het vergeten. Dinsdag mail ik hem maar weer, want hij vergeet het nog steeds. Nu krijg ik het ID en password van hem.

ereaderDownloaden dat boek. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ik krijg een foutmelding. De virtuele assistent van de internetwinkel begrijpt me niet. Klantenservice dus maar. Na een kwartier in de wacht staan, krijg ik een vriendelijke dame aan de lijn die me belooft een handleiding toe te sturen. Een handleiding die dus niet op de site staat. Vervolgens moet ik Adobe Digital Editions 3.0 downloaden, de Adobe ID erin zetten, het boek downloaden en mijn baas blij maken…

Was het leven maar zo eenvoudig. Ik krijg weer een foutmelding. Screenshot van de foutmelding maken, klantenservice mailen met de mededeling dat mijn frustratie nu compleet is. Geen e-book, maar wel al een half uur bezig geweest met één e-book. Op twitter mijn frustratie geuit en bemoedigende tweets gekregen van een collega informatiespecialist. Ik krijg weer de klantenservice aan de telefoon die me vraagt ADE te de-installeren, opnieuw te installeren en het nogmaals te downloaden. Het zou ook kunnen dat mijn computer de problemen geeft want het is bekend dat als de tijd verkeerd staat het wel eens verkeerd wil gaan. Dat is een nieuwe en de meest merkwaardige reden voor een foutmelding die ik ooit heb gehoord. Bovendien is dat leuk om te horen aangezien ik bij een internationale firma werk waar mijn laptop Amerikaans staat ingesteld. Bij een programma van een Amerikaanse firma is het helemaal noemenswaardig.

Dan gaat het warempel wel lukken, lijkt het. Vol spanning wacht ik af, want het gaat wel erg langzaam. En ja, het groene streepje is na een half uur aan het eind: ADE geeft een foutmelding en crasht. Een nieuwe poging tot downloaden, nu gaat het wat sneller, maar tien minuten later moet ik toch mijn verlies toegeven. Een nieuwe foutmelding. Voor mij reden om op twitter het gesprek te hervatten en kort en krachtig te vertellen wat ik van DRM vind. Het is me een raadsel waarom iets dat zo slecht werkt nog steeds gebruikt wordt. Ik heb in de tussentijd ook de nodige fora gelezen waar men dezelfde klachten heeft als ik, en oh wonder, geen oplossing heeft: het werkt gewoon niet.

De enige oplossing die nog over is, mijn baas vragen het zelf thuis nog te proberen en anders ga ik die internetwinkel toch vragen het geld terug te geven. Het boek zelf – met DRM dus – heeft de megasom van € 4,02 gekost en heeft mij een veelvoud van dat bedrag aan tijd gekost.

Foto: Pixabay, CC0 gebruik.

1 gedachte op “E-books en DRM: frustratie

  1. Pingback: Papier of digitaal? #50books vraag 20 - Stukjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *