Spelling: #WOT deel 15, 2021

Het is een dingetje tegenwoordig, spelling. De jeugd wordt niet goed onderwezen, leest te weinig, schrijft te weinig en maakt spelfouten.

Het #WOT woord van deze week is

Spelling = 1) Schrijfwijze van woorden 2) Formulering 3) Schoolvak 4) Schrijfwijze 5) Vorm waarin woorden geschreven worden

Spelling

Ik heb degelijk onderwijs genoten aan een christelijke lagere school en heb mavo en havo gedaan met behoorlijke cijfers voor Nederlands. Ik wil ook gewoon correct Nederlands schrijven. Maar ook ik twijfel wel eens met d-tjes en t-tjes. Ja, zeggen taalpuristen, je moet gewoon ’t kofschip gebruiken. Nou ken ik ’t Kofschip van een plaatselijke toneelgroep die toevallig uit het onderwijs is voortgekomen, maar moet bekennen dat ik nooit heb onthouden waar dat kofschip nou op sloeg. De Schrijfwijzer Compact van Jan Renkema redt mij daarmee. En toen ik nog redacteur was van het toneelblad Haghespel, redde iemand anders me. Die haalde de taalvautjes uit onze teksten.
Terug naar die jeugd, want waarom kom ik hier nou op? Niet alleen door dagelijks gezeur door taalpuristen op Twitter. In het zaterdagse Volkskrant Magazine staat een rubriek Laat het stoppen. Columnisten vertellen wat er van hen mag stoppen. Een paar weken was de hele bladzijde bedekt met de volgende uitspraak van Julien Althuisius: Het is mijn of m’n. Geen me! Jeugdige spelling in appberichtjes, Twitter, Instagram, noem maar op.

Schrijf je mee?

En wat zijn jullie? Taalpuristen? Sluipt er nog wel eens een foutje tussendoor? Of laat het je koud? Laat me horen wat je ervan vindt en laat een reactie achter.

#WOT betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verzin ik een woord waar je over kunt schrijven (bloggen, vloggen of ploggen). Niets moet, alles mag. Je kunt op ieder moment instappen. De vorige woorden kun je in het archief vinden.

3 gedachten over “Spelling: #WOT deel 15, 2021

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *